Czym jest przedszkole integracyjne?

Wśród placówek przeznaczonych dla małych dzieci z całą pewnością można wymienić przedszkole. Jest to miejsce, gdzie dzieci mają zapewnioną odpowiednią opiekę, a także mogą się uczyć poprzez zabawę. Aktualnie w Polsce można znaleźć przedszkola prowadzone w różnych nurtach. Wśród nich bez wątpienia można wyróżnić przedszkola integracyjne, które posiadają wiele zalet. Są one przeznaczone zarówno dla dzieci zdrowych, jak i dzieci z różnego rodzaju problemami. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne, intelektualne czy też emocjonalne.

Wybór odpowiedniego przedszkola
Istotne jest, aby wybrać odpowiedni rodzaj przedszkola dla dziecka. Będzie to miało bardzo duży wpływ na jego rozwój, a także przyszłe życie. Dlatego podczas wyrobu odpowiedniego rodzaju placówki należy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Przede wszystkim warto sprawdzić, jak dana placówka funkcjonuje, czyli jaki ma stosunek do kar oraz nagród, a także jakie w niej jest podejście do rozwiązywania różnego rodzaju sporów. Należy również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przebiega adaptacja w danym miejscu, a także jacy specjaliści oraz zajęcia dodatkowe można tam znaleźć. Jest to bardzo istotne, ponieważ ma duży wpływ na rozwój dziecka. Oprócz tego warto również zwrócić uwagę na warunki lokalowe oraz jadłospis, który jest serwowany dzieciom na co dzień.

Charakterystyka przedszkola integracyjnego
W obecnych czasach w Polsce można znaleźć bardzo różne rodzaje przedszkoli. Wśród nich można w szczególności wyróżnić przedszkola o charakterze integracyjnym. Bez wątpienia będzie to doskonały rodzaj placówki dla wszystkich dzieci, ponieważ posiadają one bardzo dużo korzyści. Do tego rodzaju placówki mogą uczęszczać zdrowe dzieci, a także takie, które mają różnego rodzaju deficyty. Wśród nich można wyróżnić problemy fizyczne oraz intelektualne, a także emocjonalne. Dzieci, które zmagają się z szeregiem problemów potrzebują specjalnej uwagi oraz dostosowanych warunków. Dzięki temu bez problemu będą mogły się rozwijać. Zarówno dzieci zdrowe, jak i dzieci z problemami uczęszczają do tych samych grup, które są zróżnicowane wiekowo.

Przeznaczenie przedszkola integracyjnego
Przedszkole integracyjne przeznaczone jest dla bardzo zróżnicowanej grupy dzieci. Do tego rodzaju placówek mogą uczęszczać zarówno dzieci zdrowe, jak i z różnego rodzaju deficytami. Wśród nich wymienia się niepełnosprawność umysłową oraz intelektualną, a także fizyczną. Może ona przebiegać w bardzo zróżnicowany sposób, zarówno lekki, jak i ciężki. Dzieci zdrowe oraz dzieci z problemami chodzą w przedszkolu do tej samej grupy i mogą razem wchodzić we wszelkiego rodzaju interakcje. Dzięki wspólnej zabawie bez wątpienia mogą się one lepiej rozwijać, a także być bardziej otwarte i tolerancyjne.

Korzyści przedszkoli integracyjnych
Chodzenie do przedszkola o charakterze integracyjnym bez wątpienia niesie ze sobą wiele korzyści. Dzieci w tej rodzaju placówce mogą się wspólnie bawić oraz uczyć, dzięki czemu dużo lepiej się rozwijają. Grupy w takich przedszkolach są także dużo mniejsze niż w przedszkolach z tradycyjnym systemem nauczania. Z całą pewnością jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla każdego dziecka, ponieważ nauczyciele mogą poświęcić im dużo więcej uwagi. Dzieci w przedszkolu integracyjnym są także pod opieką wszelkiego rodzaju specjalistów, wśród których można wymienić pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, a także fizjoterapeutów. Przedszkole integracyjne https://www.piccolo.waw.pl/przedszkole-dla-dzieci-niepelnosprawnych to z całą pewnością bardzo dobre rozwiązanie dla każdego dziecka.

Jak dbać o zdrowie dzieci

  1. Jedz regularnie 5 posiłków, pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu. Najzdrowiej jest mieć posiłki w odstępach 3-4 godzinnych – ale bez przekąsek pomiędzy nimi (warto wtedy pić wodę!). Taki rytm zapewnia optymalny metabolizm, który sprzyja dobrej sprawności umysłowej i fizycznej.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości, najlepiej w formie surowej lub minimalnie przetworzonej. Warzywa i owoce są bogatym źródłem wielu ważnych witamin i składników mineralnych (m.in. witaminy C), a także błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy (tzw. antyoksydantów), które neutralizują szkodliwe wolne rodniki.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, do których zaliczamy m.in. mąkę i pieczywo razowe, kasze, ryż brązowy, płatki zbożowe. Produkty te są bogatym źródłem węglowodanów złożonych, zapewniających organizmowi energię, a także witamin z grupy B, błonnika i wielu istotnych składników mineralnych (m.in. żelaza i magnezu).
  4. Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie. Ale jeśli go nie lubisz, możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem. Produkty mleczne są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, który jest niezbędny do budowy kości i zębów.
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. Produkty z tej grupy są źródłem szczególnie ważnego w okresie wzrostu i rozwoju pełnowartościowego białka, a także żelaza.
  6. Zrezygnuj ze słodkich napojów (np. oranżad i napojów owocowych) oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami). Jedzenie słodyczy sprzyja m.in. powstawaniu nadwagi i otyłości, ale także próchnicy zębów. A co z sokami owocowymi, które zawierają wyłącznie naturalnie występujące w nich cukry? Według najnowszych zaleceń, dzieci w wieku 4-6 lat mogą spożywać ich nie więcej niż 170 ml dziennie (około pół szklanki), a dzieci od 7 roku życia do 230 ml, czyli co najwyżej szklankę soku owocowego dziennie.
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast-food. Nadmierne spożycie soli sprzyja rozwojowi wielu chorób przewlekłych, w tym także otyłości.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie (co najmniej godzinę dziennie), ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin na dobę. Regularne ćwiczenia pomagają zwiększyć tkankę mięśniową i mineralizację kości, a jednocześnie zmniejszają tkankę tłuszczową. Codzienna aktywność fizyczna poprawia też sprawność umysłową oraz pomaga w uzyskaniu atrakcyjnego wyglądu.
  9. Wysypiaj się, aby twój mózg mógł wypocząć. Niedobór snu powoduje nie tylko problemy z koncentracją, ale także zwiększa ryzyko otyłości. Dzieci od 6 do 12 lat powinny spać co najmniej 10 godzin na dobę.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała. Te proste pomiary pozwalają na wczesne wykrycie niedowagi, nadwagi i otyłości, a także różnego rodzaju zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *