sporty zimowe dla dzieci

Sporty zimowe dla dzieci

Zima to wyjątkowa pora roku. Daje nieograniczone możliwości uprawiania sportów zimowych, które stanowią dla dzieci wyjątkową frajdę. Zima nie musi zatem oznaczać siedzenia w domu i nudy. Zimowy sport dla dziecka dotleni organizm, zahartuje i wzmocni odporność oraz zarazi pasją do zimowej aktywności. Może przygoda z narciarstwem czy łyżwiarstwem stanie się pasją na całe życie?

Narciarstwo i snowboard – już dla przedszkolaków

Narciarstwo to idealny zimowy sport dla dziecka. Doskonale wspomaga rozwój fizyczny, umożliwia wypracowanie równowagi i koordynacji ruchów, doskonale aktywuje wszystkie mięśnie. Szkółki narciarskie oferują kursy już przedszkolakom, zatem przygodę z tym sportem dzieci mogą zacząć stosunkowo wcześnie. Wbrew pozorom nie jest to sport kontuzjogenny, o ile oczywiście dziecko będzie na stoku wyposażone w kask, a jazda odbywać będzie się na przeznaczonym dla dzieci obszarze stoku. Dobrym miejscem do zakupu dobrej jakości sprzętu narciarskiego są sportowe sklepy internetowe.

Snowboard to sport dostępny już dla wysportowanych pięciolatków. Wbrew obiegowej opinii, aby rozpocząć jazdę na snowboardzie nie jest konieczna umiejętność jazdy na nartach. Podobnie jak narty, snowboard doskonale wpływa na koordynację ruchową czy równowagę. Wzmacnia mięśnie nóg i sprzyja utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, co ma ogromne znaczenie dla rozwijającego się organizmu. Jazda na desce snowboardowej to bardzo lubiany zwłaszcza przez nastolatków sport zimowy.

Łyżwy – frajda dla dużych i małych

Jazda na łyżwach to doskonały sport dla dzieci, który uprawiany jest zazwyczaj zimą, choć dzięki obecności krytych lodowisk pasję tę można kontynuować przez cały rok. Tego sportu mogą spróbować już czterolatki, choć granica wiekowa jest oczywiście bardzo płynna i zależy od indywidualnego tempa rozwoju dziecka i jego zdolności do utrzymania równowagi. Kwestią indywidualną jest także tempo opanowania podstawowych umiejętności. O ile nie jest to wykonywanie zaawansowanych figur, z jazdą na łyżwach powinno poradzić sobie każde dziecko. Sport ten tratować można jako sporadyczną przygodę, jak i regularny, całoroczny trening.

Sanki – frajda bez ograniczeń wiekowych

Tym, co nieodłącznie kojarzy się każdemu dziecku z zimą, są sanki. Dostępne dla każdego, bez względu na zasobność portfela czy miejsce, w którym spędzane są ferie zimowe. Nie trzeba wyjechać na stok – wystarczy niewielki pagórek na podwórku. Jazda na sankach nieustannie dostarcza wiele radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym. A jeśli dołączą do tego bitwy na śnieżki – spora dawka ruchu gwarantowana.

Jak widać sporty zimowe dla dzieci to tak naprawdę największe atrakcje kojarzone z zimą. dzięki temu już od najmłodszych lat można zaszczepiać w dziecku zamiłowanie do aktywnego stylu życia, a wszystko to pod płaszczykiem świetnej zabawy. Dlatego warto wykorzystać tą malowniczą porę roku, by wyjść z dzieckiem na świeże powietrze i spędzić czas aktywnie i radośnie. Zaowocuje to wzmocnieniem kości, stymulowaniem odporności, dotlenieniem całego ciała i wzmocnieniem serca. Umożliwi także walkę z ewentualną nadwagą u dziecka i pomoże zapobiec wielu problemom zdrowotnym w przyszłości.

Sport dla dzieci

Najprostszą receptą na zdrowie jest uprawianie sportu. Nie chodzi tu o wyczynowe uprawianie kolarstwa czy biegi w maratonach, ale przystosowaną do naszego trybu życia aktywność fizyczną. Dla jednych będzie to więc jazda do pracy na rowerze, pływanie czy częste spacery.

Rozwijanie zamiłowania do aktywności fizycznej i wypracowanie w dziecku potrzeby ruchu jest szczególnie ważne w procesie wychowania. Ważne, by od najmłodszych lat uzmysławiać dziecku, że aktywność fizyczna i uprawianie sportu są najprostszą drogą do poprawy samopoczucia i kondycji, a przede wszystkim zachowania zdrowia.

Zalet aktywności sportowej nie sposób wymienić w jednym miejscu. Odpowiednio dobrany rodzaj sportu pozwoli dziecku na prawidłowy rozwój fizyczny. Rozwinie jego sprawność i zmysł równowagi, wzmocni mięśnie, zapewni prawidłową koordynację ruchów, ich zwinność, harmonię i precyzję,  a co najważniejsze zapewni dziecku zwiększoną odporność przed chorobami. Zajęcia sportowe równie pozytywnie wpływają na rozwój psychiczny. Uczą dzieci wytrwałości i systematyczności w osiąganiu zamierzonego celu, pobudzają ambicję, uczą pracy w zespole oraz odpowiedzialności. Sport jest również doskonałym narzędziem do wypracowania w dziecku poczucia własnej wartości, walki ze słabościami i pobudzania wiary w siebie.

Ruch jest niezbędny do poznania własnego ciała i nabrania pewności w kontroli nad nim. Ruch pozwala stać się samodzielnym, dzięki czemu świat staje się bardziej dostępny. Dzieci szybciej realizują swoje potrzeby, wzmacniając swoje poczucie odrębności i samodzielności. Uczą się w ten sposób pewności siebie i sprawności. Często ruch pomaga w budowaniu poczucia bezpieczeństwa, nawiązywania kontaktów i relacji. Rodzice wykonujący różne aktywności wspólnie ze swoim dzieckiem wzmacniają wzajemne więzi i relacje. Ruch sprawia, że dzieci rozwijają się intelektualnie i poznawczo. Najlepszą metodą wychowawczą jest dawanie dobrego przykładu, więc na swoim przykładzie uczmy dziecko, że sport to ważny aspekt życia – pomaga zachować zdrowie, a przy okazji może stać się świetną zabawą. Sport dzieci nie powinien stać się celem w życiu, ale po prostu jednym z jego elementów. Dzieci nie powinny trenować dla wyników czy medali, ale dla własnej satysfakcji. Niech dziecko uczy się poprzez sport osiągania kolejnych wyznaczonych celów.

Ruch nie oznacza od razu sportu, a tym bardziej rywalizacji. Dzieci są za małe na rywalizację, one przede wszystkim muszą skupić się na współdziałaniu i umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych, a te można również kształtować przy pomocy ruchu i wspólnych aktywizujących zabaw.

Dzieci uwielbiają spędzać czas z rodzicami, a możliwości wspólnych ćwiczeń jest wiele – choćby zabawa w berka w parku, tańce przy muzyce w domu czy chodzenie po krawężniku na skwerku. Najważniejsze, aby rodzic pozytywnie podchodził do aktywności fizycznej, nie tylko proponował ją dziecku, ale również uczestniczył w niej, dawał dobry przykład. Wydawać by się mogło, że wspólne ćwiczenia z dzieckiem wymagają od rodzica nie lada organizacji, w rzeczywistości jednak wystarczy tylko zadbać o kilka spraw:

  • ustal odpowiedni czas na aktywność – dziecko powinno być zdrowe (choroby zakaźne są bezwzględnym przeciwwskazaniem do ćwiczeń), wypoczęte i najedzone (ale nie bezpośrednio po posiłku).
  • dziecko powinno być ubrane w wygodne i przewiewne ubranie, jeżeli ćwiczycie na zewnątrz, strój powinien być dopasowany do pogody.
  • decydując się na ćwiczenia na świeżym powietrzu wybierz bezpieczne miejsce – z dala od ruchu drogowego, zapewniające Wam swobodę ruchów.
  • ćwicząc w domu przewietrz wcześniej pomieszczenie i zadbaj o komfortową temperaturę. W miarę możliwości usuń przedmioty i meble, które mogą przeszkadzać w ćwiczeniach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.